مقالات آموزشی

تفاوت قهوه و کاکائو چیست؟

تفاوت قهوه و کاکائو در چیست؟

برای اینکه بررسی کنیم تفاوت قهوه و کاکائو چیست؟ ابتدا باید دقیقا محل کشت هر دو محصول مورد نظر را مورد توجه قرار دهیم. قهوه و کاکائو از نظر نوع کشت ، عطر و طعم شباهت های زیادی با یکدیگر دارند. همچنین هر دوی آنها از دارای تنوع بالایی بوده و همین امر موجب گردیده تا کاکائو با 600 رایحه و قهوه با 1000 رایحه کشت شوند. در ادامه مطلب تفاوت قهوه و کاکائو را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

 تفاوت قهوه و کاکائو

همانطور که مشخص است قهوه و کاکائو از دو گیاه کاملاً متفاوت به دست می‌آیند؛ دو گیاه که در دو قاره متفاوت کشت می‌شوند. نام علمی درخت کاکائو تئوبروما (Theobroma) است که از آن با نام «میوه خدایان» نیز یاد می‌شود.این درخت همیشه بهار است و میوه‌ها و گل‌های آن مستقیماً از تنه درخت می‌رویند.

میوه کاکائو در اندازه‌های متفاوت رشد می‌کند و رنگ میوه با توجه به نژاد آن از قرمز، زرد، بنفش و چند رنگ متغیر است.در هر غلاف ۲۰ تا ۶۰ دانه کاکائو وجود دارد و اطراف دانه‌ها را غشایی معطر و سرشار از قند پوشانده است.

درخت کاکائو درست مانند درخت قهوه در کمربند گرم زمین در نزدیکی خط استوا رشد می‌کند.

مناطقی مانند آمریکای لاتین، مناطق استوایی آفریقای غربی، هند و آسیا محل مناسبی برای کشت کاکائو هستند.

خانه کاکائو در جنوب آمریکا و در جنگل‌های آمازون واقع شده است با این حال این روزها بهترین دانه کاکائو در آفریقا می‌روید. همچنین کشور های اتیوپی و یمن نیز در کاشت این محصول نیز دست دارند.

 

نژادهای متفاوت قهوه و کاکائو

دو نژاد اصلی قهوه عربیکا و روبوستا هستند که در طول زمان زیرشاخه‌های دیگری را نیز به خود اختصاص داده‌اند.

کاکائو نیز نژادهای متفاوتی دارد و محققان هنوز در حال کشف و بررسی نژادهای جدید کاکائو هستند اینطور که به نظر می‌رسد تا به امروز بیش از ۱۰ خانواده کاکائو شناسایی شده‌اند. در گذشته کاکائو به سه نژاد ترینیتاریو (Trinitario)، فوراسترو (Forastero) و کریولو (Criollo) محدود می‌شد.

 

بیشتر بدانید : همچنین میتوانید درباره قهوه روبوستا و عربیکا بیشتر مطالعه کنید 

شباهت های دو محصول

درست است که قهوه و کاکائو از دو گیاه متفاوت به دست می‌آیند، اما هدف کاملا مشابهی دارند: قهوه و کاکائو هر دو به دلیل وجود آلکالوئیدها محرک تلقی می‌شوند. کافئین در قهوه و تئوبرومین در کاکائو هر دو آلکالوئید هستند. خدایان آزتک و مایا از نوشیدنی کاکائو در آیین‌های خود می‌نوشیدند و خانواده سلطنتی اروپایی نیز مدت‌ها قبل از اینکه عوام شیفته کاکائو شوند، نوشیدنی حاوی کاکائو را ترجیح می‌دادند.

تفاوت کاکائو و قهوه

بنابراین هر دو دانه حاوی مقادیر قابل‌توجهی آنتی اکسیدان هستند. میزان آنتی‌اکسیدان موجود در کاکائو بیشتر از قهوه است. تئوبرومین تنها در کاکائو و چای وجود دارد، بنابراین تاثیر آن از کافئین کم‌تر است. برای درک بهتر این مسئله باید بدانید که در یک تخته شکلات دارک 70 درصد تا 810 میلی‌گرم تئوبرومین وجود دارد!

همچنین، تئوبرومین و کافئین با افزایش سن به بهبود تمرکز و هوشیاری مغز کمک می‌کنند. فلاونوئیدهای موجود در کاکائو از مغز در برابر التهاب عصبی محافظت کرده و یادگیری و حافظه را تقویت می‌کنند. از سوی دیگر مشخص است که مغز ما تنها یک فنجان قهوه در روز توانایی بیشتری در یادگیری دارد و این ماده به تقویت حافظه ما نیز کمک می‌کند.

 

ترکیب قهوه و کاکائو! آیا شدنی است؟

شباهت‌های متعددی میان کاکائو و قهوه وجود دارد؛ بنابراین اگر بخواهید این دو میوه را با یکدیگر ترکیب کنید نتیجه دلپذیر و رضایت بخش خواهد بود. جالب اینجاست که در فرآیند رست، تم‌های مشابهی در قهوه و کاکائو شکل می‌گیرد. به عنوان مثال قهوه‌ با رست دارک و شکلاتی که با کاکائویی تهیه شده است که رست دارک داشته است طعم تلخ و شکلاتی دارند و با یکدیگر در تعادل هستند. در واقع تلخی قهوه و شیرینی شکلات معادله جذابی را ایجاد می‌کند.

ترکیب قهوه و کاکائو

ترکیب قهوه و کاکائو

دانه‌هایی که کمتر رست می‌شوند اسیدیته بیشتری دارند و طعم میوه می‌دهند. فرقی نمی‌کند کدام دو نوع قهوه و کاکائو را با یکدیگر ترکیب کنید؛ در هر صورت این دو میوه یکدیگر را به شکل منحصر به فردی تکمیل می‌کنند. توجه داشته باشید که در نهایت ترکیب این دو ماده باید خوش طعم و دلپذیر باشد.

بنابراین اگر در فکر ترکیب قهوه با کاکائو هستید این سه اصل را به یاد داشته باشید: طعم، اسیدیته و پیچیدگی‌ها.

  • شما می‌توانید تلخی را با شیرینی متعادل کنید.
  • شوری را با کمی چاشنی و شیرینی ملایم کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *